Wednesday, June 15, 2011

hadis ; kenapa politik???

setelah bersusah payah, bertanya kepada haji 'google' dan tidak berjumpa2 sanad hadis yang dicari ini, alhamdulillah pencarian sy ditemukan dengan sang perawi.. sy bercadang hendak masukkan dalam blog.. sekadar perkongsian agar masa akan datang lebih mudah utk org menjumpainya =)


"Barangsiapa yang tidur nyeyak dan tidak mengambil peduli urusan umat Islam maka ia bukan dari golongan mereka" – (riwayat Al-Baihaqi dalam Shuab al-Iman, At-Tabari, Abu Nua'im dalam Hilyah dan Al-Hakim)

kenapa sy timbulkan persoalan ini? kenapa politik?

kerana persoalan yg ditimbulkan oleh seorang sahabat sy. perlu ke kita campur tangan dalam bidang politik ni? politik malaysia kotor.. belajar rajin2 sudah.. kaye, kerja kat negara laen.. asalkan boleh hidup..

tapi atas dasar apa kita hidup? sekadar melepaskan diri sendiri?

inilah jawapan sy kepada sahabat ini, sekadar perkongsian pemikiran =)
Tanggungjawab kita mengenali pemimpin tu sgt3lah berat sebab pemimpin tu yang akan menentukan hala tuju sesebuah negara.. kalau negara itu penduduknya majoriti Islam, lebih la penting sbb negara tu bakal jd contoh pd negara2 laen.. kalau kita sbgai umat Islam ni buat xkisah je masa depan negara, siapa yg nak tentukan masa depan negara kita? agama laen?

Hadis (atas) dah menunjukkan betapa kita perlu mengambil berat masa depan negara.. sebab negara itu akan menentukan ummah =) Bukanlah maksudnye kt sini kita kene atau wajib masuk politik atau menjadi ahli politik.. tetapi cukuplah sekurang2nya kite perlu tahu apa yg terjadi sekeliling kita, termasuklah dalam bidang politik ..

xdpt ubah byk, dgn mengundi pun jadilah..ni penting utk menentukan siapa pemimpin Islam akan datang.. dengan alasan sy kt mesir, jauhlah, apalah, dan menyebabkan kita xambil peduli masalah org laen, tanyalah diri kita kembali, adakah kita termasuk dalam golongan Islam? (rujuk hadis atas)..

saya muda lagi lah.. muda? bagaimana anda melabel muda? sedangkan Sultan Muhammad al-Fateh memerintah negara pada usia belasan tahun dan menakluk Konstantinople, kota terkuat di zamannya pada usia yang sgt3 muda.. Sedangkan di waktu muda inilah, andai seorang pemuda dibesarkan dengan budaya2 Islam, terlahirlah tenaga yang mantap, kreatif, dan sangat kuat berbanding orang yang lebih berusia.. jadi apa lagi alasan yang mahu diberikan? namun seandainya tenaga muda ini dibentuk dengan konsert2, arak2, tenaga ini juga yang akan melemahkan dan menumbangkan sesebuah masyarakat..
perkongsian ukhti yang lainnya :

satu lg yg kta kene faham, pd hri akhirat nnti, kta akan ikut sape pemimpin yg kta pilih. klu pemimpin yg kta plih tu mbawa negara ke arah Islam, maka selamat la kta. tp klu kita pilih(undi) pemimpin yg mbawa ke arah kesesatan, maka kta pun akan dipertanggungjwabkan knpa kta pilih dy sbgai pemimpin. ulasan ni ad dlm buku nik aziz, xingat dah tajuk ape.

maka. kta xbleh brda dlm golongan atas pagar a.k.a aku xmsuk cmpur. sbb ni melibatkan kehidupan dunia akhirat kta kan? Islam ajar kta supaya jd insan yg ada pendirian. yg halal itu halal n yg haram itu haram. jelas. n kta mesti bijak memilih. atas dasar ilmu n kefahaman. bkan sbb ikut2 org :) wallahua'lam

sekadar sebuah perkongsian~~

kredit : kak hafiza azmi =)

2 comments:

Anonymous said...

Sekarang pemimpin kite dah ikut ke arah kebajikan plak macam mana ye. Konfius.

Rabiatul Adawiah Sulaiman said...

maaf la kalau sy xdpt nak mberikan respon yg baik memandangkan sy akan menghadapi peperiksaan beberapa hari lagi..

mungkin sekadar meminjam pendapat, cik anony bole klik link bawah :

http://saifulislam.com/9929

=)