Wednesday, March 7, 2012

purdah


"awak hendak x menjadi seperti Saidatina Aisyah r.a?"
sambil tersenyum dan mencubakan purdahnya untuk sy..

pengalaman pertama saya sewaktu tahun pertama di mesir, berjumpa dengan seorang muslimah Arab yang berpurdah dan beliau bertanya kepada saya..

dan di sini saya ingin bercerita mengenai pengalaman saya, dengan harapan ia mampu menjadi penguat hati mereka2 yang bersama2 di jalan ini..

respon mereka :

ramai yang terkejut. ada yang mengucapkan tahniah dan juga takziah. ada juga yang memberikan respon kurang senang. walaupun awak cakap macam mana sekali pun, saya tetap senyum pada awak.. kadang2 hati saya menangis sbb sedih awk ckp mcm tu.. tapi awk xdpt baca hati saya.. ahli keluarga saya pun ada yang xsetuju.. tapi saya harap sy dapat bersabar dan cuba membuat mereka faham.. di sini sy ingin menjawab persoalan2 awk2 semua :

saya pakai purdah bukan sebab saya bercinta dengan mana2 ustaz.
saya pakai purdah bukan sebab saya orang arab kacau2.
saya pakai purdah bukan sebab debu mesir..
saya pakai purdah bukan sebab saya masuk gerakan militan Islam yang dasyat2.
saya pakai purdah bukan sebab saya nak nampak macam ninja.
saya pakai purdah bukan sebab saya rasa saya cantik.
saya pakai purdah bukan sebab saya syadid dan baik sangat.

tapi saya pakai purdah sebab ALLAH..

sebelum ini sy mengambil masa yang agak lama menimbang baik dan buruk..
bisikan2 keliling cakap, eh kalau ko pakai purdah, xde orang nak kawen ngan ko.. org kompem ingat ko 'syadid' sgt dan scary segala bagai.. dahla dalam satu batch tu ko sorg je yg buat perangai gini.. ko bukannye baik sangat pon.. etc2..

dan akhirnya saya jumpa semua jawapan itu. kenapa saya nak risau jodoh saya andai Allah sudah mengatur yang terbaik utk saya. kenapa saya nak risau org ckp sy mcm ninja sebab bukan pandangan manusia yang saya cari. kenapa saya nak risau orang fikir saya syadid atau baik sebab sy tahu sy memang tidak baik dan sy INGIN menjadi lebih baik setiap masa dan ketika. kenapa perlu jadi malu untuk buat kebaikan? kenapa perlu jadi takut untuk menghidupkan sunnah? kenapa saya perlu risau kalau ALLAH S.W.T adalah tujuan saya?

ya dan akhirnya saya meneruskan niat saya..

kenapa saya pakai purdah?

bila saya jalan, saya faham awk perhatikan sy.. kenapa saya berubah menjadi ninja ni? purdah mcm syadid sgtlah.. xperlulah begini, nanti orang lari dari Islam tau.. xpelah wak, yang penting sy nak lari pada Allah.. sy xnak bertatih atau merangkak lagi.. kali ni sy nak berlari..

saya nak jadi mcm isteri2 Rasulullah s.a.w.. mereka pakai purdah.. saya tahu saya xberapa baik. tapi saya akan cuba untuk jadi baik. ada juga sister2 yg ucapkan semoga istiqamah.. terima kasih awak. awak dah buat saya kuat sikit2. tapi Allah tetap penguat saya yg terbanyak ^_^

apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri2 Nabi) maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) yang demikian itu lebih suci dari hatimu dan hati mereka. [33:53]

sejak di Mesir ini terutamanya, dalam persatuan perubatan. kerja2 sy sangat banyak. dan acapkali saya terpaksa berhubung dengan muslimin. ini lebih menguatkan keinginan saya. kerana saya benar2 ingin menjaga gerak kerja ini dalam redha Allah. semoga saya dapat menjaga hati saya dan juga hati mereka. kerana ia bukan sekadar kerja persatuan, tetapi setiap saat di dalam hidup ini adalah ibadah.


Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. [51:56]


semoga saya dapat berjuang untuk Islam dengan lebih baik. doakan saya. jangan takut untuk tegur saya. saya manusia biasa. terlalu banyak khilaf dan silapnya. tetapi saya ingin menjadi luarbiasa. yang mengejar cinta dan redhaNya..


kerna bimbang imanku terkulai lemah ketika disapa fitnah..

3 comments:

Anonymous said...

great,

~HuSnA ZuBiR~ said...

adaaaaa...dah pakai purdah?? wahhh....moga istiqamah syg :')

Anonymous said...

Alhamdulillah..
kerana anda bersiap sedia untuk negeri akhirat...
thanks for info..
sesungguhnya negeri akhirat itu pasti...
kerana saya telah menyaksikan sebahagian kecil darinya...
melihat manyat yang tidak reput walau telah lama dia meninggal...